... momentálne nepripravujeme žiadne akcie
Hlasujte za nás:
V Katechizme Katolíckej Cirkvi je napísané toto.
1955 Boží a prirodzený4 zákon ukazuje človekovi cestu, ktorou má ísť, aby konal dobro a dosiahol svoj cieľ. Prirodzený zákon vyjadruje prvé a základné príkazy, ktorými sa riadi morálny život. Jeho základom je túžba po Bohu a podriadenosť Bohu, ktorý je prameňom a sudcom každého dobra, ako aj zmysel pre druhého ako seberovného. Jeho hlavné príkazy sú vyjadrené v Desatore. Tento zákon sa volá prirodzený nie vo vzťahu k prirodzenosti nerozumných bytostí, ale preto, že rozum, ktorý ho vyhlasuje, je vlastný ľudskej prirodzenosti:
„Kde sú teda napísané [tie normy], ak nie v knihe toho svetla, ktoré sa volá Pravda? Odtiaľ sa predpisuje každý spravodlivý zákon a prechádza do srdca človeka, ktorý koná spravodlivo, nie tak, žeby sa presťahoval, ale sa doň akoby vtláča, tak ako obraz, ktorý prechádza z prsteňa do vosku, ale prsteň neopúšťa."5
Prirodzený zákon „nie je nič iné ako svetlo rozumu, ktoré do nás vložil Boh a pomocou ktorého poznávame, čo treba robiť a čomu sa vyhýbať. Toto svetlo a tento zákon dal Boh človekovi pri stvorní."6
...
1960 Nie všetci ľudia chápu príkazy prirodzeného zákona jasne a bezprostredne. V danom (padlom) stave hriešny človek potrebuje milosť a Zjavenie, aby mohli všetci poznať náboženské a morálne pravdy „ ľahko, s pevnou istotou a bez primiešania omylu".10 Prirodzený zákon poskytuje zjavenému zákonu a milosti základ, ktorý pripravil Boh a ktorý je v súlade s pôsobením Ducha Svätého.
4 POROV. DRUHÝ VATIKÁNSKY KONCIL, past. konšt. Gaudium et spes, 89: AAS 58 (1966) 1111-1112.
5 SVATÝ AUGUSTÍN, De Trinitate, 14, 15, 21: CCL 50A, 451 (PL 42, 1052).
6 SVATÝ TOMÁŠ AKVINSKÝ, In duo praecepta caritatis et in decen Legis praecepta expositio, c. 1: Opera omnia, zv. 27 (Parisiis 1875), s. 144.
10 PRVÝ VATIKÁNSKY KONCIL, dogm. konšt. Dei Filius, kap. 2: DS 3005; PIUS XII., encykl. Humani generis: DS 3876
Napísaný: 2010-10-12, čítaný 1250x